قالبگیری دندان چقدر طول می‌کشد؟
قالبگیری دندان چقدر طول می‌کشد؟

برای انواع روش‌های کاشت و ترمیم دندان‌ها از فرایند قالبگیری استفاده شده و این پروسه دارای مدت زمان متفاوتی برای هر شیوه درمانی است. در واقع برای ایمپلنت، بریج، دندان مصنوعی و روکش نیاز به قالب‌های خاصی مناسب با شکل و فرم دندان و دهان افراد است.

این قالب‌ها از متریال و با روش‌های نوین و ممتازی برای افزایش مقاومت و ماندگاری آن‌ها ساخته و توسط دندانپزشک متخصص نصب و جایگزین دندان‌های آسیب دیده یا از بین رفته، می‌شوند. در ادامه به این پرسش که قالبگیری دندان چقدر طول می‌کشد؟ و عوامل موثر بر این فرایند بررسی می‌گردد.

قالبگیری دندان چیست؟

قالب‌های دندانی متاثر از فرم دندان‌ها، لثه، خون و فک و دهان افراد بوده که برای ترمیم، نگهداری و محافظت از دندان‌ها یا جایگزینی دندان‌های آسیب دیده استفاده می‌شوند. این قالب‌ها با مواد و روش‌های مختلف ساخته و نصب شده و دارای انواع مختلف هستند. همچنین قالبگیری برای طیف گسترده‌ای از ترمیم‌ها و مشکلات مختلف کاربرد دارد.

انواع قالبگیری دندان

قالب‌های متنوع دندان شامل سه نوع اولیه، نهایی و بایت یا اکلوزال است. قالبگیری اولیه برای روکش‌های موقت، ارتودنسی یا سایر اهداف تشخیصی کاربرد دارند. همچنین این قالب‌ها برای انواع تاج و دندان مصنوعی و در اولین بازدیدها و معاینات اولیه ساخته می‌شوند تا برنامه‌ریزی بهتری برای ادامه درمان انجام شود. همچنین قالبگیری نهایی در لابراتوارها و آزمایشگاه‌های نمونه و ممتاز برای ترمیم و بافت اصلی ارسال می‌شوند.

موارد قالبگیری نهایی مشمول تاج، بریج، دندان مصنوعی و دیگر موارد است. قالبگیری بایت نیز نحوه قرارگیری دندان‌های بالا و پایین را با هم نشان داده و حالت استاندارد قالب برای دو حالت فک را معین می‌کند. علاوه بر این معمولا زمان قالبگیری اولیه بین ۳۰ تا ۶۰ دقیقه و برای قالبگیری نهایی حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در صورت فراهم بودن مواد و امکانات و برای هر دندان است. با توجه به تعریف و انواع قالب‌گیری بهتر می‌توان به طور دقیق‌تر به این پرسش که قالبگیری دندان چقدر طول می‌کشد؟ پاسخ داد.

انواع قابگیری دندان

به طور کلی دو نوع قالبگیری سنتی و دیجیتال یا اپتیکال در دندانپزشکی وجود دارد. در روش سنتی، از مواد، شیوه و مکانیزم‌های قدیمی و ابزارهای سنتی استفاده شده و احتمال خطا نیز بیشتر وجود دارد. همچنین رسیدن به نتایج مطلوب در این شیوه زمان‌بر بوده و از خمیرهای خاص قالبگیری استفاده می‌شود‌. با این وجود در روش دیجیتالی حساسیت و دقت بیشتری در مقایسه با روش دیجیتالی وجود دارد و تنها به یک‌ روز فرصت برای ساخت آن‌ها نیاز است. روش دیجیتال، از کمترین میزان خطا برخوردار بوده و به تجهیزات ویژه و متریال متفاوتی نیاز دارد. علاوه بر این دو نوع کلی، قالبگیری دندان مصنوعی، ایمپلنت، بریج، ارتودنسی، کامپوزیت و دیگر موارد نیز وجود دارد که در ادامه به اینکه قالبگیری دندان چقدر طول می‌کشد؟ با جزئیات بیشتر برای این موارد پرداخته می‌شود.

قالبگیری دندان مصنوعی چقدر طول می‌کشد؟

برای قالبگیری دندان مصنوعی اگر چه با توجه به شرایط دندان‌ها اعلام زمان دقیق سخت بوده اما اگر فقط یک دندان نیاز به قالب دارد به حدود ۳۰ تا ۴۵ دقیقه زمان نیاز خواهد بود. با این وجود اگر تعداد دندان‌های مورد نیاز بیشتر باشد یا هدف مراجعه‌کننده برای قالبگیری همه دندان‌ها باشد، به زمان یک روز یا بیشتر نیاز است.

قالبگیری ارتودنسی چقدر طول می‌کشد؟

استفاده از روش‌ها و مکانیزم‌های جدید دندانپزشکی موجب کاهش زمان قالبگیری بسیاری از روش‌های کاشت و ترمیم دندان‌ها شده است. برای دندان‌های ارتودنسی هم اگر تکنولوژی مدرن Invisalign برای ساخت و قالب آن به کار گرفته شود، فقط به چند جلسه نیاز دارد. با این وجود برای انجام ارتودنسی به شیوه سنتی و با براکت و سیم، باید در چند روز مداوم و چند جلسه این فرایند قالبگیری انجام شده و در این حالت زمان بیشتری برای ارتودنسی لازم می‌شود. این نکات برای افرادی که مدام با این سوال که قالبگیری دندان چقدر طول می‌کشد؟ مواجه هستند بسیار مهم بوده زیرا برای روش ارتودنسی باید وقت آزادی داشته باشند.

ساخت روکش دندان چقدر طول می‌کشد؟

در بسیاری از مطب‌ها و آزمایشگاه‌ها، زمان ساخت روکش دندان بین حدود ۲ تا ۴ هفته بوده و در برخی موارد و برای فرم خاص فک و دهان حتی به زمان بیشتری نیاز است. این روکش‌ها برای موارد سفارشی یا تعداد زیاد دندان‌ها همواره به زمان بالاتر از یک ماه نیز وابسته هستند. بنابراین بیماران و مراجعان دندانپزشکی، در صورتی که قصد روکش دندان برای یک یا چند مورد از دندان‌ها را داشته باشند، زودتر به نتایج مطلوب و دلخواه می‌رسند.

قالبگیری ایمپلنت دندان چقدر طول می‌کشد؟

در مطب دندانپزشکی پس از مشاهده و بررسی اولیه ابتدا قالبگیری اولیه ایمپلنت بین ۵ تا ۱۰ دقیقه توسط تجهیزات پیشرفته و مدرن انجام می‌شود. سپس این قالب‌ها به مراکز آزمایشگاهی ارسال شده و بعد از ۲۰ تا ۳۰ ساعت با توجه به تعداد دندان‌های نیازمند به ایمپلنت قالب‌ها آماده خواهد شد، اما در صورتی که برای همه دندان‌ها این پروسه لازم گردد به بیش از دو هفته و حدود ۳ تا ۶ جلسه زمان نیاز است. با توجه به محبوبیت روش کاشت و ترمیم ایمپلنت در بین افراد، همواره این پرسش که قالبگیری دندان چقدر طول می‌کشد؟ برای مراحل‌ مختلف آن ایجاد شده و در نهایت این مورد به شرایط وخیم یا مساعد دندان‌ها بستگی دارد.

قالبگیری بریج دندان چقدر طول می‌کشد؟

قالب‌های بریج ابتدا باید حدود ۵ دقیقه یا بیشتر روی دندان باقی بمانند و سپس قالب موقتی آن در کوتاه مدت برای عادت و شکل اولیه برای بیمار در دسترس قرار خواهند گرفت. با این وجود قالب نهایی و آماده حدود ۲ هفته بعد آماده و قابل نصب بوده اما در صورتی که از طریق بریج و ایمپلنت یا سایر روش‌های ترکیبی اقدام به درمان و اصلاح لبخند گردد، همواره به زمان بین ۳ تا ۶ ماه برای ثبات و یکسان‌سازی دندان‌ها نیاز است.

بهترین زمان قالب‌گیری دندان

وضعیت دندان‌ها و لثه در کنار درمان لازم از عوامل موثر و مهم در تعیین مدت زمان لازم برای قالبگیری دندان‌ها است. گاهی نیاز به عصب‌کشی و یا ترمیم، شناخت ریشه‌ای و بررسی موارد ژنتیکی دندان‌ها وجود دارد که در این شرایط باید طبق نظر و مشورت پزشک بهترین زمان برای ارتودنسی یا سایر درمان‌ها تعیین شود. در یک حالت کلی قالبگیری دندان پیش از شروع درمان دندانی انجام شده و در شرایطی که شخص دارای دردها، عفونت، شکستگی و دیگر مشکلات دندان‌ها بوده، ابتدا باید این موارد برطرف گردد.

آیا قالبگیری دندان‌ها درد دارد؟

برای برخی از دندان‌ها با وجود داروهای بی‌حسی و عصب‌کشی دندان، درد و زخم چندانی ایجاد نمی‌شود. همچنین امروزه انواع قالبگیری دندان‌ها با تزریغات بی‌حسی، بدون درد و فشار یا آسیب به عصب‌ها انجام می‌گردد و با کمک و تخصص پزشک در این فرایند درد برای هیچ بیماری وجود نخواهد داشت. همچنین نه تنها در قالبگیری بلکه برای کشیدن، پر کردن، ترمیم، ایمپلنت و دیگر اقدامات دندانپزشکی نیز تلاش پزشک بر استفاده از بی‌حسی برای بیمار یا عصب‌کشی و سپس تکمیل درمان بدون درد و فشار زیاد است.

دلایل قالبگیری دندان‌ها

برای اینکه بهتر بدانیم که قالبگیری دندان چقدر طول می‌کشد؟ شناسایی دلایل این کار نیز مهم و مفید است. زیرا دلایل زیادی وجود دارد که دندانپزشک تشخیص می‌دهد که برای ادامه روند درمانی به قالبگیری نیاز بوده و پیروی از این تخصص و مهارت برای سلامتی و پیشگیری از نابودی دندان‌ها و افزایش اعتماد به نفس افراد لازم است. بنابراین از دلایل اصلی قالبگیری دندان عبارتند از:

  • برای سفارش و سفید کردن دندان‌ها
  • جهت ونیر کامپوزیت دندان‌ها
  • برای ساخت دندان‌های مصنوعی
  • برای روکش‌های مقاوم و تقویت کننده دندان‌ها و ریشه دندان
  • برای بریج و پل‌های دندان‌ها
  • قالبگیری برای کسانی که دارای مشکلات ژنتیکی دندان هستند
  • کمک به پیشگیری از پوسیدگی و عیوب دندان‌ها

مراحل اصلی قالبگیری دندان

از فرایندهای متداول و مهم در درمان‌های دندانپزشکی، ساخت قالب‌های دقیق دندان جهت تهیه پروتزهای دندانی، ارتودنسی دندان و ایمپلنت بوده که طبق اصول و مراحل کلی و مشابه انجام می‌شوند. این مراحل با توجه به سنتی و دیجیتال بودن قالبگیری در مواد و تجهیزات متفاوت خواهد بود. با این وجود اصلی‌ترین مراحل قالبگیری دندان‌ها عبارتند از:

۱) آماده‌سازی دندان با روش‌ها و دارو یا مواد مختلف از جمله پولیش، تمیز کردن و خشک کردن آن‌

۲) کار با ماده قالبگیری روی دندان و ایجاد فشار یا شکل‌دهی به آن

۳) اعمال فشار مناسب و دقیق یا انعکاس دندان

۴) جدا کردن قالب پس از انجام قالبگیری

۵) تحویل به آزمایشگاه‌های مخصوص

۶) یکسان‌سازی قالب، ایجاد تزئینات و آمادگی نصب

نتیجه گیری

به دلایل متنوعی از جمله اصلاح لبخند، مقاومت دندان یا موارد دیگر نیاز به قالبگیری دندان به مرور زمان ایجاد می‌شود. قالبگیری فرایندی جدید و در حال پیشرفت برای کمک به دندان‌ها و سلامت و‌ افزایش بهداشت دهان و دندان‌ها است. بنابراین افراد زیادی با تعیین و آگاهی از زمان دقیق انجام هر یک از انواع روش‌ها مانند روکش، ترمیم، ارتودنسی یا ایمپلنت و دیگر روش‌ها به دندانپزشکی مورد اعتماد خود مراجعه می‌کنند. بنابراین در این مقاله به این پرسش که قالبگیری دندان چقدر طول می‌کشد؟ به همراه مراحل و دلایل انجام این پروسه در دندانپزشکی پرداخته شد.

سوالات متداول

۱) در قالبگیری سنتی و دیجیتالی چقدر زمان نیاز است؟

برای قالبگیری دندان در روش دیجیتالی اسکنرها و دستگاه‌های پیشرفته تصویر دندان را گرفته و قالب‌ها در آزمایشگاه زودتر از شرایط قالبگیری به روش سنتی آماده می‌شوند.

۲) آیا قالبگیری دندان‌های شکسته درد دارد؟

قالبگیری دندان به دلیل عصب‌کشی و تزریق بی‌حسی برای هر مشکل دندان بدون درد خواهد بود.

۳) بهترین و سریع‌ترین روش قالبگیری دندان کدام است؟

قالبگیری دیجیتالی به ویژه قالبگیری‌های ایمپلنت یا قالب‌های سفید کردن دندان مانند کامپوزیت و لمینت می‌تواند بهترین گزینه برای زیبایی و مقاومت دندان‌ها باشند.